ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ


Μετάβαση στο περιεχόμενο

ΠΟΝΤΙΚΙ

ΥΛΙΚΟ

Εισαγωγή

Το ποντίκι είναι μία συσκευή εισόδου που σήμερα χρησιμοποιείται σε όλα τα συστήματα υπολογιστών. Το ποντίκι έκανε την εμφάνιση του όταν παρουσιάστηκαν τα πρώτα παραθυρικά περιβάλλοντα επικοινωνίας με το χρήστη. Ας δούμε όμως τι είναι το ποντίκι και πώς δουλεύει.


Πως δουλεύει το σύστημα του ποντικιού


Ένα ποντίκι αποτελείται από δύο μεταβλητές αντιστάσεις, οι οποίες είναι κάθετα τοποθετημένες μεταξύ τους, έτσι ώστε να αντιλαμβάνονται μέσω της σφαίρας που εφάπτονται, τις ποσότητες των κινήσεων σε κάθε έναν από τους δύο άξονες Χ και Υ. Οι κινήσεις αυτές μεταδίδονται στη σφαίρα μέσω της κίνησης στο επίπεδο. Αναλυτικά ένα τυπικό σύστημα ελέγχου ποντικιού προσωπικού υπολογιστή έχει τα ακόλουθα μέρη:

· Αισθητήρες (μεταβλητές αντιστάσεις που εφάπτονται στη σφαίρα)
· Ελεγκτής ποντικιού
· Σύνδεση επικοινωνίας
· Interface δεδομένων
· Πρόγραμμα οδήγησης συσκευής (Driver)
· Λογισμικό (π.χ. λειτουργικό σύστημα)

Οι αισθητήρες είναι πρώτον, αναγνωριστικές συσκευές κίνησης, οι οποίοι αισθάνονται την κίνηση του ποντικιού και δεύτερον κουμπιά διακοπτών, τα οποία αισθάνονται τις καταστάσεις των κουμπιών.


Πως λειτουργεί το ποντίκι

Ο ελεγκτής του ποντικιού διαβάζει την κατάσταση αυτών των αισθητήρων και επίσης λαμβάνει υπόψη του την τρέχουσα θέση του ποντικιού. Όταν αυτή η πληροφορία αλλάζει, ο ελεγκτής του ποντικιού στέλνει ένα πακέτο δεδομένων στον ελεγκτή interface δεδομένων του υπολογιστή. Το πρόγραμμα οδήγησης συσκευής ποντικιού μέσα στον υπολογιστή λαμβάνει το πακέτο δεδομένων, αποκωδικοποιεί αυτήν την πληροφορία και δρα ανάλογα με αυτή. Συνήθως το πρόγραμμα οδήγησης της συσκευής του ποντικιού έχει την πληροφορία για την τρέχουσα κατάσταση του ποντικιού (θέση και κατάστασης διακοπτών) και μεταφέρει αυτήν την πληροφορία στην εφαρμογή που τρέχει ή το λειτουργικό σύστημα όταν αυτά ρωτούν να μάθουν σχετικά με το ποντίκι. Επίσης, το πρόγραμμα αυτό καλεί τις ρουτίνες μετακίνησης του δείκτη (cursor) όταν η συσκευή του ποντικιού μετακινείται και στέλνει μηνύματα στο λογισμικό όταν πατιούνται τα κουμπιά του ποντικιού. Σε ένα συνηθισμένο σύγχρονο οδηγό συσκευής ποντικιού προσωπικού υπολογιστή η πραγματική κίνηση του κέρσορα δεν είναι γραμμικώς σχετική με την κίνηση του ποντικιού. Αυτό γίνεται γιατί έχει διαπιστωθεί ότι είναι καλύτερα να αλλάξουμε την κίνηση του ποντικιού σε διαφορετική κίνηση του κέρσορα παρά να μετακινούμε τον δείκτη κατά ένα εικονοστοιχείο όταν η συσκευή του ποντικιού κάνει ένα βήμα. Έρευνες έχουν δείξει ότι υπάρχουν δύο βασικές κινήσεις στη χρήση του ποντικιού: μετακίνηση του δείκτη στην επιθυμητή περιοχή και μετακίνηση του δείκτη στον επιθυμητό στόχο. Αυτές οι δύο κινήσεις έχουν αλληλοσυγκρουόμενες απαιτήσεις. Έτσι το πρόβλημα λύθηκε ελέγχοντας τις κινήσεις του ποντικιού και αλλάζοντας τα CPI (counts per inch) χαρακτηριστικά. Όταν το ποντίκι μετακινείται αργά παραμένει 100 CPI και όταν μετακινείται γρήγορα φαίνεται να είναι 400 CPI. Αυτή η μέθοδος προσαρμογής με βάση το CPI έχει γίνει αποδεκτή από τον εξ ορισμού οδηγό των Windows 95 και είναι η πιο διαδεδομένη μέθοδος μετάφρασης των κινήσεων του ποντικιού σε μετακινήσεις του δείκτη στην οθόνη.




Ρύθμιση της ταχύτητας κίνησης του δείκτη στα Wίndοws


Σύστημα μετάδοσης της κίνησης

Το πλέον συνηθισμένο ποντίκι που χρησιμοποιείται σήμερα είναι το οπτό-μαγνητικό. Στο ποντίκι αυτό οι αισθητήρες κίνησης δεν είναι τίποτα άλλο από δύο μικροί κύλινδροι οι οποίοι εφάπτονται σε μία σφαίρα που περιστρέφεται όταν το ποντίκι μετακινείται. Στην άκρη αυτών των κυλίνδρων υπάρχουν δύο δίσκοι (ένας για τον κάθε ένα) οι οποίοι είναι κολλημένοι με τον κύλινδρο και περιστρέφονται μαζί του. Οι δίσκοι αυτοί έχουν στην άκρη τους εξοχές, μοιάζουν δηλαδή με γρανάζια. Η περιστροφή του κάθε δίσκου γίνεται μέσα σε ένα κελί ανίχνευσης φωτός που περιέχει δύο διόδους εκπομπής και δύο αισθητήρες φωτός. Καθώς ο δίσκος γυρνά, οι αισθητήρες βλέπουν το φως να αναβοσβήνει αφού περνούν μπροστά του οι εξοχές του δίσκου, δείχνοντας έτσι ότι υπάρχει μία κίνηση του ποντικιού, ενώ η μετατόπιση μεταξύ των δύο ανιχνευτών δείχνει την κατεύθυνση της κίνησης.


ΑΡΧΙΚΗ | ΥΛΙΚΟ | ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ | ΙΣΤΟΡΙΑ Η/Υ | ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΠΙΤΙ | GLOSSARY | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | Πλάνο του δικτυακού τόπου


Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού