ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ


Μετάβαση στο περιεχόμενο

ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΙΟ

ΥΛΙΚΟ

Γενικά

Το πληκτρολόγιο ενός υπολογιστή είναι μία περιοχή διακοπτών, κάθε ένας από τους οποίους, όταν πατιέται, στέλνει στον υπολογιστή ένα μοναδικό σήμα. Σήμερα, χρησιμοποιούνται κυρίως δύο τύποι διακοπτών: μηχανικοί και ελαστική ς μεμβράνης. Οι μηχανικοί διακόπτες είναι απλώς διακόπτες "εκτίναξης", έτσι όταν πατιούνται ολοκληρώνουν το κύκλωμα και όταν απομακρυνθεί η πίεση από πάνω τους επανέρχονται στην αρχική τους θέση. Αυτός είναι ο τύπος που χρησιμοποιείται σε "κλίκ" πληκτρολόγια (όπως έχει επικρατήσει να λέγονται) με αρκετή απτή ανάδραση.







Οι μεμβράνες αποτελούνται από τρία λεπτά στρώματα: το πρώτο έχει πάνω του αγώγιμα εκτυπωμένα ίχνη, το δεύτερο είναι ένας διαχωριστής με τρύπες και το τρίτο είναι ένα αγώγιμο επίπεδο που έχει εξογκώματα. Ένα ελαστικό έλασμα πάνω από αυτό δίνει την αίσθηση της ελαστικότητας. Όταν πιέζεται ένα πλήκτρο, αναγκάζει τα δύο αγώγιμα επίπεδα να ενωθούν και να ολοκληρώσουν το κύκλωμα. Στην κορυφή υπάρχει ένα πλαστικό προστατευτικό κάλυμμα το οποίο περιέχει τρύπες για να κρατά τα πλήκτρα στοιχισμένα.

Ένας σημαντικός παράγοντας για τα πλήκτρα είναι η καμπύλη της δύναμής εκτόπισης, η οποία δείχνει το πόση δύναμη απαιτείται για πατηθεί ένα πλήκτρο και πώς αυτή η δύναμη ποικίλει κατά τη διάρκεια των διαφορετικών θέσεων ενός πλήκτρου προς τα κάτω. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι περισσότεροι άνθρωποι προτιμούν αυτή η δύναμη να είναι από 80 ως 100 γραμμάρια, αλλά οι κονσόλες παιχνιδιών μπορεί μερικές φορές να φτάνουν και τα 120 γραμμάρια ή και παραπάνω, ενώ άλλα πλήκτρα μπορούν να πιέζονται με 50 γραμμάρια.


Τα πλήκτρα συνδέονται σαν ένας πίνακας, του οποίου τα σήματα των γραμμών και των στηλών του φτάνουν στον μικροελεγκτή πληκτρολογίου. Αυτός είναι ένα κύκλωμα μέσα στο πληκτρολόγιο, το οποίο μεταφράζει τα σήματα που δέχεται μέσω ενός δικού του ενσωματωμένου firmware προγράμματος. Προγράμματα firmware είναι εκείνα τα οποία γράφονται σε επίπεδο hardware για ένα συγκεκριμένο σκοπό και αποθηκεύονται σε μνήμες ROM. Ένα συγκεκριμένο πάτημα πλήκτρου ίσως δίνει το σήμα γραμμή 3 και στήλη Β, ο μικροελεγκτής πρέπει π.χ. να μεταφράσει αυτό σαν ένα Α και να στείλει τον κατάλληλο κώδικα για το Α στον υπολογιστή. Αυτοί οι κώδικες για κάθε σύμβολο είναι ορισμένοι στο Β108 του υπολογιστή, αν και οι ορισμοί των γραμμών και των στηλών είναι ειδικοί μόνο για το συγκεκριμένο πληκτρολόγιο.


Το πρόγραμμα firmware για τα πληκτρολόγια, γίνεται όλο και πιο πολύπλοκο καθώς οι κατασκευαστές κάνουν τα πληκτρολόγιά τους περισσότερο σύνθετα. Δεν είναι σπάνιο για ένα προγραμματιζόμενο πληκτρολόγιο, στο οποίο μερικά πλήκτρα έχουν πολλές εναλλακτικές λειτουργίες, να χρειάζονται περίπου 8 ΚΒ μνήμης ROM για να αποθηκεύσουν το πρόγραμμα firmware. Οι περισσότερες προγραμματιζόμενες λειτουργίες εκτελούνται μέσω ενός οδηγού (driver) ο οποίος τρέχει μέσα στον υπολογιστή. Ο μικροελεγκτής πληκτρολογίου, είναι επίσης υπεύθυνος για τις διαπραγματεύσεις με τον ελεγκτή πληκτρολογίου που υπάρχει μέσα στον υπολογιστή αλλά και να αναφέρει την παρουσία του πληκτρολογίου στο λογισμικού ώστε να μπορεί να το χρησιμοποιεί. Οι δύο αυτοί ελεγκτές επικοινωνούν ασύγχρονα μέσω του καλωδίου του πληκτρολογίου.

Σήμερα έχουν αναπτυχθεί τα λεγόμενα εργονομικά πληκτρολόγια τα οποία δουλεύουν με την εξής ιδέα της διχοτόμησης της επιφάνειας του πληκτρολογίου σε δύο διαφορετικά επίπεδα, τα οποία σχηματίσουν μεταξύ τους γωνία.

Εργονομικό πληκτρολόγιο

Η σχεδίασης αυτή έγινε για να έχουν τα χέρια του χρήστη μία πιο φυσική θέση όταν χρησιμοποιεί το πληκτρολόγιο. Επίσης μερικά πληκτρολόγια είναι ρυθμιζόμενα ώστε να μπορεί ο κάθε χρήστης να βρει την πιο κατάλληλη γι' αυτόν γωνία των επιφανειών του πληκτρολογίου. Υπάρχουν επίσης και ασύρματα πληκτρολόγια.


ΑΡΧΙΚΗ | ΥΛΙΚΟ | ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ | ΙΣΤΟΡΙΑ Η/Υ | ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΠΙΤΙ | GLOSSARY | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ | Πλάνο του δικτυακού τόπου


Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού